Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Surah Al Baqarah ayat 218

BERITA TERKINI

1. Blog KoBTP ini telah pun berjaya tersenarai dalam carian Google dan Yahoo...


2. Kepada sesiapa yang ingin meletakkan iklan mereka di blog ini sila hantarkan email kepada kobtprb@gmail.com. Harga menarik bagi mereka yang menghubungi kami di bulan Julai 2012.

3. KoBTP akan mula bersidang semula untuk menetapkan tarikh pemilihan ahli pada minggu kedua bulan Julai 2012. Diharapkan, penambahan ahli akan berlangsung sebelum bulan puasa.

4. Pertandingan Futsal Cilik KoBTP telah masuk METRO

Wednesday 20 June 2012

Skim Cepat Kaya melibatkan KOPERASI???

5. Skim Cepat Kaya melibatkan koperasi
Ciri-ciri koperasi yang menjalankan aktiviti Skim Cepat Kaya:
- Tidak menjalankan perniagaan 'genuine', tetapi menjanjikan 8%-12% keuntungan sebulan;
- Dividen yang dibayar kepada pelabur menggunakan wang yang dikutip daripada pelabur-pelabur baru;
- Perniagaan yang diceburi oleh koperasi tidak memberikan pulangan tinggi yang boleh membayar dividen pada kadar yang dijanjikan;
- Pembayaran dividen dibuat tanpa mengetahui prestasi perniagaan disebabkan akaun tidak beraudit
- Koperasi ini mempunyai agen yang membuat promosi dan memujuk pelabur-pelabur baru.
Tindakan yang boleh diambil oleh SKM terhadap syarikat yang membantu koperasi menjalankan aktiviti Skim Cepat Kaya SKM boleh mengambil tindakan terhadap syarikat terbabit melalui Akta Koperasi 1993 dengan membuat serbuan serta mengambil dokumen-dokumen yang berkaitan dengan koperasi. SKM juga telah bekerjasama dengan Bank Negara dalam usaha membanteras operasi skim ini dan mengambil tindakan di bawah akta lain seperti AMLA dan BAFIA. Tindakan yang boleh diambil oleh SKM ke atas koperasi dan Anggota Lembaga Koperasi (ALP) SKM boleh mengambil tindakan membubar koperasi dan bagi ALP pula, mereka boleh dikenakan tindakan penggantungan, pemecatan, dan pembubaran Lembaga. Di samping itu, ALP yang tidak berhemah boleh didakwa di mahkamah.

Rujukan:

Unit Hal Ehwal Korporat




Suruhanjaya Koperasi Malaysia

No comments:

Post a Comment

IKLAN

IKLAN
Bercuti di Cameron Highland dengan keluarga yang besar? Click gambar.

KOTAK IKLAN

Ingin mengiklankan produk anda di sini? RM100 utk 2 bulan. Hantarkan email kepada kobtprb@gmail.com untuk tempahan. Sementara ruang masih ada!

KOTAK IKLAN

Ingin mengiklankan produk anda di sini? RM100 utk 2 bulan. Hantarkan email kepada kobtprb@gmail.com untuk tempahan. Sementara ruang masih ada!